July 1, 2024

Aké zmeny prináša nový zákon o ochrane spotrebiteľa účinný od 01.07.2024?

JUDr. Róbert Hrubovský

Od 01.07.2024 je účinný nový zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých

zákonov (ďalej ako „zákon o ochrane spotrebiteľa“). Zákon o ochrane spotrebiteľa nahradil viacero zákonov, ale

najmä doterajší zákon č. 250/2007 Z. z. a prináša novú komplexnú úpravu v oblasti práv spotrebiteľov, a to

v súlade so smernicami Európskeho parlamentu. Zákonodarca však deklaruje, že táto nová právna úprava nemá

predstavovať kodifikáciu celého spotrebiteľského práva, teda spotrebiteľské právo je stále roztrieštené do

viacerých právnych predpisov. Dôvodová správa k novému spotrebiteľskému zákonu uvádza, že sa ním

odstraňujú: „duplicity, aplikačné problémy, vnútorné rozpory jednotlivých ustanovení a terminologické odlišnosti.“

V nasledujúcom texte si vymedzíme zopár vybraných zmien, ktoré nový zákon o ochrane spotrebiteľa prináša,

a ktoré výrazne menia doterajší právny stav, a to najmä:

1. Možnosť odstúpenia od zmluvy do 30 dní pri nevyžiadanej návšteve/ na predajnej akcii alebo v súvislosti s nimi

Zákonodarca novou právnou úpravou predĺžil pôvodnú 14 dňovú lehotu na 30 dní pri zmluvách, ktoré boli

uzatvorené pri tzv. nevyžiadanej návšteve/ predajnej akcii alebo v súvislosti s nimi. Daná zmena sa dotýka

najmä podomových predajcov. Zákonodarcov zamýšľaný cieľ bol najmä chrániť spotrebiteľa pri tomto type

predaja produktov, teda pri spotrebiteľom vopred neplánovaných nákupoch. Obchodník je tiež povinný

informovať spotrebiteľa o možnosti odstúpenia, v inom prípade sa vystaví riziku možnosti predĺženia lehoty na

odstúpenie od zmluvy spotrebiteľom.

2. Zavedenie nových pojmov a zjednotenie terminológie

Ďalšou zmenou oproti pôvodnému zákonu o ochrane spotrebiteľa je zavedenie terminológie v súlade

s legislatívou Európskej únie ako sú napríklad pojmy obchodník, trvanlivé médium, online trh, digitálne služby

alebo digitálny obsah. Starý zákon o ochrane spotrebiteľa definoval terajšieho obchodníka ako predávajúceho

a v zmysle občianskeho zákonníka ako dodávateľa.

3. Marketing pri dvojitej kvalite tovarov

Nová právna úprava reaguje aj na marketing v oblasti propagácie tovarov, a to konkrétne pri dnes často

diskutovanej dvojitej kvalite tovarov. Nový spotrebiteľský zákon označuje za klamlivé konanie obchodníka taký

marketing tovaru, ktorý prezentuje tovar ako identický s tovarom uvádzaným na trh v iných členských štátoch

Európskej únie alebo v štátoch, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore,

hoci má tento tovar podstatne odlišné zloženie alebo vlastnosti. Výnimkou sú situácie, kedy je toto konanie

obchodníka odôvodniteľné legitímnymi/objektívnymi faktormi.

4. Obmedzenie machinácie s cenami produktov

Predmetné obmedzenie sa týka najmä náhlych zmien cien tovarov v rámci sezónnych akcií ako napríklad

dobre známy deň zliav tzv. „Black friday“. Jeho podstatou je povinnosť obchodníka v každom oznámení o

znížení ceny tovaru uviesť jeho predchádzajúcu cenu, a to v období 30 dní pred jej znížením alebo od

začiatku jeho predaja ak je táto doba predaja kratšia ako 30 dní. Táto zmena má za cieľ najmä zabrániť

manipulatívnym zmenám cien tovarov obchodníkmi.

5. Hodnotenie produktov a recenzie

Táto zmena sa dotkne prevádzkovateľov online obchodov, ktorých zakúpené produkty je možné hodnotiť,

a ku ktorých hodnoteniam majú spotrebitelia prístup. Obchodníci sú v zmysle novej právnej úpravy povinní

informovať spotrebiteľov o spôsobe zabezpečenia pravosti recenzií produktov resp. či produkty boli reálne

zakúpené zákazníkmi obchodníka, a teda že nie sú fiktívne.

Okrem vyššie uvedených bodov nový zákon prináša aj ďalšie významné zmeny s ohľadom na dynamickú

a digitalizovanú dobu. Ako sám zákonodarca deklaruje, nová právna úprava bude mať pozitívne, avšak aj určité

negatívne dopady na podnikateľské prostredie a výrazne sa dotkne samotného spotrebiteľa aj obchodníka.

Reálne dopady novej právnej úpravy však ukáže až samotný trh a miera dodržiavania nových povinností

obchodníkmi. V prípade, ak potrebujete pomôcť s aktualizáciou Vašich všeobecných obchodných podmienok

podľa nového zákona o ochrane spotrebiteľa, neváhajte nás kontaktovať emailom na: office@attor.sk alebo

telefonicky na: +421 907 152 260.

Úplné znenie nového spotrebiteľského zákona nájdete na: https://www.slov-lex.sk/pravne-

predpisy/SK/ZZ/2024/108/20240701.html?ucinnost=01.07.2024