Od 01.07.2024 je účinný nový zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých
zákonov (ďalej ako „zákon o ochrane spotrebiteľa“). Zákon o ochrane spotrebiteľa nahradil viacero zákonov, ale
najmä doterajší zákon č. 250/2007 Z. z. a prináša novú komplexnú úpravu v oblasti práv spotrebiteľov, a to
v súlade so smernicami Európskeho parlamentu. Zákonodarca však deklaruje, že táto nová právna úprava nemá
predstavovať kodifikáciu celého spotrebiteľského práva, teda spotrebiteľské právo je stále roztrieštené do
viacerých právnych predpisov. Dôvodová správa k novému spotrebiteľskému zákonu uvádza, že sa ním
odstraňujú: „duplicity, aplikačné problémy, vnútorné rozpory jednotlivých ustanovení a terminologické odlišnosti.“
V nasledujúcom texte si vymedzíme zopár vybraných zmien, ktoré nový zákon o ochrane spotrebiteľa prináša,
a ktoré výrazne menia doterajší právny stav, a to najmä:
1. Možnosť odstúpenia od zmluvy do 30 dní pri nevyžiadanej návšteve/ na predajnej akcii alebo v súvislosti s nimi
Zákonodarca novou právnou úpravou predĺžil pôvodnú 14 dňovú lehotu na 30 dní pri zmluvách, ktoré boli
uzatvorené pri tzv. nevyžiadanej návšteve/ predajnej akcii alebo v súvislosti s nimi. Daná zmena sa dotýka
najmä podomových predajcov. Zákonodarcov zamýšľaný cieľ bol najmä chrániť spotrebiteľa pri tomto type
predaja produktov, teda pri spotrebiteľom vopred neplánovaných nákupoch. Obchodník je tiež povinný
informovať spotrebiteľa o možnosti odstúpenia, v inom prípade sa vystaví riziku možnosti predĺženia lehoty na
odstúpenie od zmluvy spotrebiteľom.
2. Zavedenie nových pojmov a zjednotenie terminológie
Ďalšou zmenou oproti pôvodnému zákonu o ochrane spotrebiteľa je zavedenie terminológie v súlade
s legislatívou Európskej únie ako sú napríklad pojmy obchodník, trvanlivé médium, online trh, digitálne služby
alebo digitálny obsah. Starý zákon o ochrane spotrebiteľa definoval terajšieho obchodníka ako predávajúceho
a v zmysle občianskeho zákonníka ako dodávateľa.
3. Marketing pri dvojitej kvalite tovarov
Nová právna úprava reaguje aj na marketing v oblasti propagácie tovarov, a to konkrétne pri dnes často
diskutovanej dvojitej kvalite tovarov. Nový spotrebiteľský zákon označuje za klamlivé konanie obchodníka taký
marketing tovaru, ktorý prezentuje tovar ako identický s tovarom uvádzaným na trh v iných členských štátoch
Európskej únie alebo v štátoch, ktoré sú zmluvnou stranou Dohody o Európskom hospodárskom priestore,
hoci má tento tovar podstatne odlišné zloženie alebo vlastnosti. Výnimkou sú situácie, kedy je toto konanie
obchodníka odôvodniteľné legitímnymi/objektívnymi faktormi.
4. Obmedzenie machinácie s cenami produktov
Predmetné obmedzenie sa týka najmä náhlych zmien cien tovarov v rámci sezónnych akcií ako napríklad
dobre známy deň zliav tzv. „Black friday“. Jeho podstatou je povinnosť obchodníka v každom oznámení o
znížení ceny tovaru uviesť jeho predchádzajúcu cenu, a to v období 30 dní pred jej znížením alebo od
začiatku jeho predaja ak je táto doba predaja kratšia ako 30 dní. Táto zmena má za cieľ najmä zabrániť
manipulatívnym zmenám cien tovarov obchodníkmi.
5. Hodnotenie produktov a recenzie
Táto zmena sa dotkne prevádzkovateľov online obchodov, ktorých zakúpené produkty je možné hodnotiť,
a ku ktorých hodnoteniam majú spotrebitelia prístup. Obchodníci sú v zmysle novej právnej úpravy povinní
informovať spotrebiteľov o spôsobe zabezpečenia pravosti recenzií produktov resp. či produkty boli reálne
zakúpené zákazníkmi obchodníka, a teda že nie sú fiktívne.
Okrem vyššie uvedených bodov nový zákon prináša aj ďalšie významné zmeny s ohľadom na dynamickú
a digitalizovanú dobu. Ako sám zákonodarca deklaruje, nová právna úprava bude mať pozitívne, avšak aj určité
negatívne dopady na podnikateľské prostredie a výrazne sa dotkne samotného spotrebiteľa aj obchodníka.
Reálne dopady novej právnej úpravy však ukáže až samotný trh a miera dodržiavania nových povinností
obchodníkmi. V prípade, ak potrebujete pomôcť s aktualizáciou Vašich všeobecných obchodných podmienok
podľa nového zákona o ochrane spotrebiteľa, neváhajte nás kontaktovať emailom na: office@attor.sk alebo
telefonicky na: +421 907 152 260.
Úplné znenie nového spotrebiteľského zákona nájdete na: https://www.slov-lex.sk/pravne-
predpisy/SK/ZZ/2024/108/20240701.html?ucinnost=01.07.2024