Zainteresovaná verejnosť ako (ne)účastník kolaudačného konania

Mgr. Ivan Poruban

Na úvod je nutné zdôrazniť, že problematika tohto článku a stanovisko Najvyššieho správneho súdu SR sa

nedotýka doterajšej dlhodobej súdnej praxe, v zmysle ktorej zákon č. 50/1976 Zb. Stavebný zákon v znení

neskorších predpisov (ďalej ako „Stavebný zákon“) výslovne upravuje okruh účastníkov kolaudačného konania,

a preto je vzhľadom na § 140 Stavebného zákona vylúčená aplikácia zákona č. 71/1967 Zb. Správny poriadok

v znení neskorších predpisov (ďalej ako „Správny poriadok“) 1 .

Najvyšší správny súd SR sa v rozsudku 1Svk/13/2021 zo dňa 23.06.2023 zaoberal otázkou okruhu účastníkov

kolaudačného konania v prípade, ak kolaudačnému konaniu predchádzalo správne konanie o posudzovaní

vplyvov na životné prostredie, pričom prišiel ku záverom, ktoré zásadným spôsobom menia zaužívanú prax

v kolaudačných konaniach, ktorým predchádzalo konanie o posudzovaní vplyvov na životné prostredie.

Podľa § 3 písm. h) zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie v znení neskorších

predpisov (ďalej ako „Zákon o posudzovaní vplyvov“):

„h) povoľovacie konanie je konanie, v ktorom sa rozhoduje o návrhu na vydanie povolenia vo vzťahu k

navrhovanej činnosti alebo jej zmene podľa osobitných predpisov“

Podľa § 24 ods. 2 Zákona o posudzovaní vplyvov:

„Dotknutá verejnosť má postavenie účastníka v konaniach uvedených v tretej časti a následne postavenie

účastníka v povoľovacom konaní k navrhovanej činnosti alebo jej zmene, ak uplatní postup podľa odseku

3, ak jej účasť v konaní už nevyplýva z osobitného predpisu. 24Na odôvodnené písomné stanoviská a

pripomienky podané v konaní podľa tretej časti tohto zákona o ktorých už bolo rozhodnuté, sa nemusí prihliadať v

povoľovacom konaní k navrhovanej činnosti. Právo dotknutej verejnosti na priaznivé životné prostredie, ktorá

prejavila záujem na navrhovanej činnosti alebo jej zmene postupom podľa odseku 3, môže byť povolením

navrhovanej činnosti alebo jej zmeny alebo následnou realizáciou navrhovanej činnosti alebo jej zmeny priamo

dotknuté.“

Uvedené ustanovenia Zákona o posudzovaní vplyvov boli v praxi správnymi orgánmi doteraz aplikované tak, že

zainteresovaná verejnosť, ako účastník správneho konania o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, mala

bez ďalšieho, automaticky postavenie účastníka konania v nadväzujúcich povoľovacích konania – územnom

konaní, stavebnom konaní a tiež aj v kolaudačnom konaní.

Takýto postup správnych orgánov bol v súlade s odbornou literatúrou:

„Verejnosť zároveň získava účasťou v konaniach podľa tretej časti zákona o EIA automaticky aj účastníctvo

v nasledovných povoľovacích konaniach, akými je stavebné konanie, územné konanie, kolaudačné konanie,

konanie o výrube stromov, konanie o dobývacom priestore a pod. Z tohto dôvodu sa v zákone o EIA priamo

deklaruje, že právo dotknutej verejnosti , ktorá sa stala účastníkom konania podľa zákona o EIA môže byť

výsledkami následných povoľovacích konaní, ich zmien alebo aj realizáciou navrhovanej činnosti priamo

dotknuté“ 2

1 Porovnaj napr. Rozsudok Najvyššieho súdu SR 2Sžp/7/2011 zo dňa 16.11.2011 alebo Rozsudok Najvyššieho súdu SR

4Sžk/23/2017 zo dňa 01. 03. 2018,

2 KATRLÍK, Radovan, Zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie- komentár. Bratislava: Wolters Kluwer, 2016. ISBN

978-80-8168-340-4, str. 154

Rovnakým spôsobom, teda že účastník správneho konania o posudzovaní vplyvov je automaticky účastníkom

kolaudačného konania, sa k veci postavil napr. Krajský súd v Nitre:

Pokiaľ správne orgány pri zisťovaní okruhu účastníkov kolaudačného konania vychádzajú striktne len z ust. § 78

ods. 1 stavebného zákona, ich postup nemožno považovať za súladný so zákonom. Z ust. § 24 ods. 2 zákona č.

24/2006 Z. z. vyplýva, že účastníci zisťovacieho konania sú účastníkmi všetkých následných povoľovacích

konaní, teda i kolaudačného konania. Správny súd dáva do pozornosti správnych orgánov, že verejnosť získava

účasťou v konaniach podľa tretej časti zákona o EIA automaticky aj účastníctvo v následných povoľovacích

konaniach, akými je stavebné konanie, územné konanie, kolaudačné konanie, konanie o výrube stromov, konanie

o dobývacom priestore a podobne. Z tohto dôvodu sa v zákone o EIA priamo deklaruje, že právo dotknutej

verejnosti, ktorá sa stala účastníkom konania podľa zákona o EIA môže byť výsledkami následných povoľovacích

konaní, ich zmien alebo aj realizáciou navrhovanej činnosti priamo dotknuté.“ 3

Najvyšší správny súd SR v rozsudku 1Svk/13/2021 zo dňa 23.06.2023 poukazuje na stret dvoch právnych úprav

- § 78 ods. 1 Stavebného zákona a § 24 ods. 2 Zákona o posudzovaní vplyvov. Pri riešení uvedeného stretu

Najvyšší správny súd SR posúdil východiská, z ktorých ustanovenie § 24 ods. 2 Zákona o posudzovaní vplyvov

vychádza, ktorými sú Dohovor o prístupe k informáciám, účasti verejnosti na rozhodovacom procese a prístupe k

spravodlivosti v záležitostiach životného prostredia (Aarhuský dohovor) (čl. 6 a čl. 9) (ďalej ako „Aarhuský

dohovor“) a Smernica č. 2011/92/EÚ o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na

životné prostredie (čl. 11) (ďalej ako „Smernica“). Z uvedeného vyplynulo, že ako Aarhuský dohovor tak

i Smernica viažu účasť verejnosti v povoľovacích konaniach na „povolenie činnosti/projektov, a zároveň Smernica

„povolenie“ definuje ako rozhodnutie príslušného orgánu alebo orgánov, ktoré oprávňuje navrhovateľa realizovať

projekt (čl. 1 ods. 2 písm. c) Smernice EIA) a pojem „projekt“ je definovaný ako realizácia stavieb alebo iných

zariadení alebo plánov, iné zásahy do prírodného prostredia a krajiny, vrátane ťažby nerastných surovín (čl. 1

ods. 2 písm. a) Smernice EIA).

Ďalej Najvyšší správny súd SR poukázal na rozhodovaciu prax Súdneho dvora Európskej únie (rozhodnutie SD

EÚ C-121/11, Pro-Braine and Others) a tiež na § 3 písm. j) Zákona o posudzovaní vplyvov, kde je pojem

„povolenie“ definované ako rozhodnutie povoľujúceho orgánu vydané v povoľovacom konaní, ktoré oprávňuje

navrhovateľa realizovať navrhovanú činnosť alebo zmenu povolenej navrhovanej činnosti.

V nadväznosti na uvedené Najvyšší správny súd SR ustálil, že účasť verejnosti je potrebné spájať len s tými

povoľovacími konaniam, ktorých výsledkom je povolenie na realizáciu prác či zásahov meniacich fyzický stav

stavieb alebo dotknutej krajiny, avšak už nie s konaniami, ktoré súvisia už so samotnou prevádzkou stavby (a

teda už nie sú fyzickou realizáciou stavby a nezasahujú do stavby či krajiny).

Najvyšší správny súd SR vo svojom rozhodnutí vo vzťahu k účasti verejnosti v kolaudačnom konaní potom

vyvodzuje nasledovné závery:

„Účasť verejnosti na rozhodovaní v zmysle zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné

prostredie je potrebné spájať len s tými povoľovacími konaniami, ktorých výsledkom je povolenie na

realizáciu prác či zásahov meniacich fyzický stav stavieb alebo dotknutej krajiny (navrhovaná činnosť).

Kolaudačné rozhodnutie, ktorým sa povoľuje užívanie stavby na určený účel, bez ďalšieho nie je

rozhodnutím, ktorým sa povoľuje realizácia prác či zásahov meniacich fyzický stav stavieb alebo

dotknutej krajiny“

Z uvedeného vyplýva, že účasť zainteresovanej verejnosti ako účastníka správneho konania o posudzovaní

vplyvov nevzniká v kolaudačnom konaní bez ďalšieho, automaticky, avšak Najvyšší správny súd SR dodáva, že

jeho závery nemajú vplyv na § 140c ods. 10 Stavebného zákona, a teda ak zainteresovaná verejnosť podá

odvolanie voči odvolanie voči kolaudačnému rozhodnutiu, stane sa účastníkom konania.

Závery Najvyššieho správneho súdu SR z rozsudku 1Svk/13/2021 zo dňa 23.06.2023 boli publikované v Zbierke

stanovísk a rozhodnutí Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky (pod 71/2023 ZNSS, 1/2024, Ročník

III), a teda je nutné ich považovať za ustálenú rozhodovaciu prax Najvyššieho správneho súdu SR 4 .

Pre úplnosť dodávame, že zákondarca s účinnosťou od 27.06.2024 odňal zainteresovanej verejnosti

právo podať odvolanie v kolaudačnom (ale i územnom a stavebnom konaní), a to zákonom č. 142/2024

Z.z. o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete

a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorým boli okrem iného vypustené práve ustanovenia § 140c

odsek 8 až 11 Stavebného zákona.

3 Rozsudok Krajského súd v Nitre, 11S/65/2020 zo dňa 14.01.2020

4 Pozri Uznesenie Najvyššieho súdu SR, sp. zn. 3 Cdo 6/2017 zo dňa 06.03.2017

***

Stavebné právo, resp. správne konanie o posudzovaní vplyvov na životné prostredie predstavujú jednu

z ťažiskových oblastí, ktorými sa v našej advokátskej kancelárii zaoberáme. V prípade záujmu o naše právne

služby v tejto oblasti nás neváhajte kontaktovať na: office@attor.sk.